Vanwege Frontline kan Euronav het dividend niet verhogen.
Euronav keert al een aantal jaar standaard $0,03 bruto per aandeel per kwartaal uit. Ook in 2023 gaat de grote uitblinker op de beurs in Brussel van 2022 door met deze kleine dividend betalingen. Op 2 februari kwam Euronav met resultaten over 2022 en het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar, waarin de omzet explosief groeide van $419,8 miljoen naar $854,7 miljoen en het EBITDA-resultaat nog sneller steeg van $103,7 miljoen in 2021 naar $535,1 miljoen in 2022.
Desondanks blijft het dividend minimaal met de eerder genoemde drie dollarcent per aandeel Euronav. Gezien de grote koerswinst vorig jaar voor Euronav hebben beleggers natuurlijk weinig te klagen gehad. In het persbericht van 2 februari lezen we wel dat het kleine dividend te maken heeft met de situatie omtrent Frontline (zie hieronder, klikken voor grotere tekst). Anders had er waarschijnlijk een (flink) hoger dividend betaald geweest.
Euronav kan het dividend (nog) niet verhogen in 2023 (klik voor grotere versie) |
Voorlopig lijken beleggers het dan nog even te moeten doen met het kleine dividend van Euronav, dat op 21 februari 2023 ex-coupon noteert voor $0,03 per aandeel. Dit dividend zal betaald worden aan aandeelhouders Euronav op 2 maart 2023. Bij een beurskoers van €14,76 voor Euronav is het geschatte bruto dividendrendement ongeveer 0,74%. In Europa is Euronav één van de weinige aandelen die per kwartaal dividend betalen.
Na een uitstekend jaar 2022 daalt het aandeel in 2023 vooralsnog met een kleine 6%, goed voor een beurswaarde van €3,26 miljard. Op 21 november noteerde Euronav voor het laatst ex-dividend.
Euronav is een onafhankelijke tankerrederij die instaat voor het zeevervoer en de opslag van ruwe olie en petroleumproducten. De maatschappelijke zetel van de Vennootschap is gevestigd te Antwerpen, België. Daarnaast heeft Euronav kantoren verspreid over Europa en Azië. Euronav noteert op Euronext Brussels en op de NYSE onder het symbool EURN met ISIN: BE0003816338. Euronav verhandelt zijn schepen op de spotmarkt alsook onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten. VLCC-schepen op de spotmarkt worden uitgebaat binnen de Tankers International pool, waarvan Euronav één van de grootste partners is. De vloot uitgebaat door Euronav bestaat uit V-Plus-schepen, VLCC's, Suezmax-schepen en FSO-schepen, al dan niet in de vorm van een joint venture.