Dividend Euronav met 81% omlaag naar $0,09 in Q3 2020 | DIVIDENDNIEUWS BELGIË

donderdag 5 november 2020

Dividend Euronav met 81% omlaag naar $0,09 in Q3 2020



Aandeel Euronav dividend Q3 2020
De Belgische tankerrederij Euronav heeft vandaag, donderdag 5 november 2020, aangekondigd een dividend van $0,09 per aandeel uit te keren over het derde kwartaal.

Dat is een verlaging van 80,9% ten opzichte van het tweede kwartaal, toen de belegger nog $0,47 per aandeel ontving. Het dividendrendement blijft bijna 5%, maar dat komt vooral door de enorme koersdaling van het aandeel Euronav in 2020.

Aandeelhouders ontvangen op 30 november 2020 het eerstvolgende dividend, met ex-coupon datum 19 november. Het eerstvolgende dividend van Euronav levert een dividendrendement van omgerekend 4,9% bruto op voor beleggers bij de huidige beurskoers van €6,28 als we uitgaan van een jaarlijkse uitkering van 36 dollarcent (vier maal het net aangekondigde kwartaaldividend van 9 cent).

Het is niet voor het eerst dat Euronav, geliefd bij veel beleggers in Nederland en België vanwege het hoge dividend dat per kwartaal wordt betaald, een gigantische dividendverlaging aankondigd, die net als enkele jaren terug samen gaat met een stevige koersdaling op Euronext Brussels met in 2020 nu een koersdaling van bijna 43%. Eind oktober tikte het aandeel Euronav een dieptepunt aan van €6,17 wat bijna de helft is van de hoogste jaarkoers van €11,77 die beleggers in januari betaalden voor één aandeel in het tankerbedrijf, dat net als oliebedrijven wordt geplaagd door dalende prijzen en een energietransitie waarbij investeerders schone energie prefereren boven fossiele brandstoffen en alles wat daarmee te maken heeft.

DIVIDEND AANDEEL EURONAV DERDE KWARTAAL 2020
Vandaag voorbeurs kwam Euronav met cijfers over het derde kwartaal van 2020, waar beleggers op reageren met een koersdaling van 1,3%. Het Belgische bedrijf heeft last van aanhoudende druk op de vrachttarieven, onder meer door COVID-19, productiebeperkingen (OPEC+) en een toenemend aanbod van beschikbare VLCC’s en Suezmax-schepen die terugkeren na congestie in havens of opslagovereenkomsten tijdens de afgelopen lente- en zomermaanden. Volgens Euronav is het niet waarschijnlijk dat deze druk aanzienlijk zal verminderen op korte termijn.

Euronav kocht aan het einde van het tweede kwartaal en in de loop van het derde kwartaal voor in totaal $100 miljoen aan eigen aandelen in tegen een prijs van gemiddeld $8,99 per aandeel en betaalde daarnaast een dividend van $0,47 per aandeel (omgerekend $96 miljoen).

Ook in het vierde kwartaal keert Euronav weer een kwartaaldividend uit van ditmaal $0,09 per aandeel, voortkomend uit de inkomsten van het derde kwartaal. Dat is wel bijna 81% minder dan Euronav in het voorliggende kwartaal uitkeerde. Desondanks is het dividendrendement nog steeds bijna 5% zoals we hierboven al eerder schreven.

In het persbericht waarin Euronav de laatste kwartaalcijfers en het nieuwe dividend aankondigt stelt Euronav voorts nog: 'Het dividend voor eigenaars van Euronext-aandelen zal betaald worden in Euro aan de USD/EUR wisselkoers van de registratiedatum. Rekening houdend met deze uitkering van dividend is het aandeelhouders niet toegestaan om hun aandelen uit te wisselen tussen het Belgische aandelenregister en dat van de Verenigde Staten tussen donderdag 19 november 9u ’s ochtends en maandag 23 november 2020, 9u ’s ochtends.'

Euronav is een onafhankelijke tankerrederij die instaat voor het zeevervoer en de opslag van ruwe olie en petroleumproducten. De maatschappelijke zetel van de Vennootschap is gevestigd te Antwerpen, België. Daarnaast heeft Euronav kantoren verspreid over Europa en Azië. Euronav noteert op Euronext Brussels en op de NYSE onder het symbool EURN. Euronav verhandelt zijn schepen op de spotmarkt alsook onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten. VLCC-schepen op de spotmarkt worden uitgebaat binnen de Tankers International pool, waarvan Euronav één van de grootste partners is. De vloot uitgebaat door Euronav bestaat uit V-Plus-schepen, VLCC's, Suezmax-schepen en FSO-schepen, al dan niet in de vorm van een joint venture.


Gerelateerde berichten



 

© 2023 DIVIDENDNIEUWS.BE