De Belgische olietankerrederij Euronav betaalt over het tweede kwartaal van 2023 een dividend van liefst €0,80 bruto per aandeel. Dat is 14,3% meer dan Q1 en nadert bovendien de historische record dividenden van een aantal jaren eerder. Op basis van een totaal dividend van $2,63 in 2023 is het dividendrendement van Euronav zeer hoog met 15% bij een beurskoers van €15,60.
Euronav rapporteerde op 3 augustus resultaten over het tweede kwartaal van 2023 en die waren beter dan verwacht dankzij gestegen vrachttarieven voor de tankers. De omzet in het tweede kwartaal steeg bijna 10% vergeleken met 2022 en bovendien was deze met $348,1 miljoen ruim boven de expectatie van analisten die het aandeel Euronav op de voet volgen. Volgens Euronav zelf betrof het de sterke operationele performance ooit in het tweede kwartaal gerekend buiten de uitzonderlijke situatie in 2020 ten tijde van de covid-19 pandemie. De nettowinst kwam uit op $161,8 miljoen, tegen 4,9 miljoen verlies in Q2 van 2022. Ook de winst lag boven de verwachting van analisten, allemaal dankzij de sterk gestegen tarieven die Euronav kan rekenen voor de opslag en het vervoer van olie via de tankers.
DIVIDEND EURONAV NAAR $0,80 PER KWARTAAL
De Raad van Toezicht van Euronav stelt een dividend voor van 0,80 USD per aandeel dat zowel de sterke fundamentele kenmerken van de ruwe olie tankermarkt weerspiegelt alsook het sterke operationele hefboomeffect dat het Euronav platform heeft op deze marktomstandigheden. De aandeelhouders van Euronav zullen dus 2,63 USD dividend per aandeel ontvangen tijdens 2023, wat het vertrouwen van de Raad van Toezicht weerspiegelt in het vermogen van de Vennootschap en de tankersector om in de nabije toekomst sterke vrachtmarkten te creëren.
De ex-coupon datum voor het interim dividend van €0,80 bruto per aandeel van Euronav is 6 september 2023, met betaaldatum van het netto dividend (na aftrek van de zeer hoge dividendbelasting in België) van $0,56 op 19 september 2023. Let er op dat Euronav het dividend aankondigt in Amerikaanse dollars en uiteindelijk in euro's uitkeert aan Nederlandse en Belgische beleggers, net zoals onder meer Shell dat al jaren doet.
Indien we het dividend van $2,63 dat Euronav zelf noemt in het persbericht van 3 augustus omrekenen naar euro's en delen op de beurskoers van €15,57 dan komen we uit op een zeer hoog dividendrendement van 15,4%. In juni betaalde Euronav al een zeer hoog dividend van $1,80 per aandeel.
Euronav is een onafhankelijke tankerrederij die instaat voor het zeevervoer en de opslag van ruwe olie en petroleumproducten. De maatschappelijke zetel van de Vennootschap is gevestigd te Antwerpen, België. Daarnaast heeft Euronav kantoren verspreid over Europa en Azië. Euronav noteert op Euronext Brussels en op de NYSE onder het symbool EURN met ISIN: BE0003816338. Euronav verhandelt zijn schepen op de spotmarkt alsook onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten. VLCC-schepen op de spotmarkt worden uitgebaat binnen de Tankers International pool, waarvan Euronav één van de grootste partners is. De vloot uitgebaat door Euronav bestaat uit V-Plus-schepen, VLCC's, Suezmax-schepen en FSO-schepen, al dan niet in de vorm van een joint venture.